10

mars

2020

SEO – ingenting för sprinters

Under 2019 byggde vi en ny webb åt Real Fastighetssystem, ett företag som utvecklat en programvara som gör fastighetsförvaltning smidigare. Nu är vi inne i projektets andra fas – att öka trafiken till och konverteringarna på sidan. Hälften av våra prioriterade sökord är nu topprankade av Google. Men allra roligast är att konverteringarna gått upp hela 33 % i och med de senaste uppdateringarna.
– Vi märker en markant ökning av både trafik och förfrågningar, så det är klart att vi är nöjda, säger Björn Reimers, vd på Real. Konkurrensen i branschen är tuff så vårt arbete går oförtrutet vidare. Att jobba professionellt med SEO liknar mer ett maraton än ett 100-meterslopp.

24

september

2019

Långbyxor, ja tack!

Idag firar vi färdigställandet av ett större designuppdrag för Länsförsäkringar Jönköping. En 181-årig bolagshistoria som Lotta komprimerat i en 12,5 meter lång väggdesign pryder numera matsalen. Naturligtvis formgiven i enlighet med bolagets grafiska manér. I det uråldriga källararkivet har det hostats och skrattats mellan årsböcker och arkivkartonger. Extra roligt hade vi åt dokumentet som visade på kvinnors rätt att bära långbyxor på arbetsplatsen. Det verkar efter research härstamma från mitten av 60-talet. Numera har bolaget en kvinnlig VD.

10

januari

2019

Glödhett hos Car-o-liner

Car-o-liner är ett världsledande företag vars utrustning hjälper verkstäder på alla jordens kontinenter att reparera krockade bilar. När den revolutionerade svetsen CTR9 skulle lanseras, fick Shepherd förtroendet att göra presentationsfilmen. Det speciella med CTR9 är det rörliga handtaget som gör att man kan flytta händerna 360º utan att släppa svetsen  – allt för kunna svetsa effektivt och få en ergonomiskt optimal arbetsställning. Vårt främsta bidrag i processen var att visa hur cool CTR9 faktiskt är och inte bara pedagogiskt gå igenom svetsens egenskaper. Alla är nöjda och glada med slutresultatet.

06

december

2018

YouTube-filmen som når fram

Vi avslutar årets stora återbäringskampanj för Länsförsäkringar Jönköping med en rapport från mediebyrån, Context media. Fredrik Sundberg som är mediestrateg kommer med glada nyheter, speciellt kring YouTube-filmen.

– En fantastisk siffra här är när 22 procent av tittarna sett färdigt filmen utan att klicka bort den. Det är också rätt svårt att nå just denna målgrupp. Er film har fått hela 40 procent fullföljda visningar. Jag tror faktiskt aldrig jag har sett något liknande resultat någonsin.

 

Vi tackar Abdi och de övriga nio kundrepresentanterna som ställt upp i kortfilmer på sociala medier, bioreklam, annonser och på utomhustavlor. Och förstås uppdragsgivarna – Niclas, Mikael och Ida – på Länsförsäkringar Jönköping för en, som alltid, spännande process. Hela 75 ansökningar från länets föreningar har inkommit till kampanjsajten Långaloppet.se gällande projekt som kan skapa ökad trygghet i länet.

16

juni

2017

Examendags på Hyper Island

Efter ett års veckopendlande till Stockholm tar Lotta nu sin examen på den kreativa affärsskolan Hyper Island och utbildningen till design lead/interactive art director. Klassens 60 studenter har drillats av branschspecialister i fyra olika moduler – branding, UX, tech och business. Upplevelsebaserat lärande är en av anledningarna till skolans popularitet. I den sista modulen heter uppdragsgivarna Axel Johnson-koncernen, Statistiska centralbyrån och ICA Gruppen. Teamet består här av kreatörer från Danmark, Sydkorea, USA, Spanien, Sverige, Brasilien, Italien, Indien och Finland.

14

oktober

2016

Pilotage – smärtfri fastighetsutveckling

Vi är lite malliga över våra nya kompisar Pilotage. Inte nog med de växer fort och är landets ledande konsulter inom utveckling av kommersiella fastigheter som Mall of Scandinavia, Mölndal Galleria och Emporia i Malmö. Nu har de dessutom fått priset “Årets Konsult” av NCSC (Nordic Council of Shopping Centers Sverige). Grattis, säger vi! Efter filmproduktion och en annons i Fastighetsvärlden tar vi nu gemensamt tag i den fortsatta utvecklingen av varumärket Pilotage.

11

februari

2016

Idéfabriken Shepherd

Under 2016 fyller vi 10 år. Galet hur fort det gick. Vi firar med en egen kortfattad idébok ”Målstyrd kreativitet”. Den handlar om varumärken, positionering, fördelen med koncept – det vill säga vår kommunikativa verktygslåda. Och ett gäng exempel på hur vi hjälpt våra uppdragsgivare att lyckas med sin marknadskommunikation förstås. Kontakta oss om du vill ha ett helt eget exemplar.

22

september

2015

Högtflygande planer med Brunkeberg Systems

Brunkeberg Systems hoppas kunna revolutionera byggandet av skyskrapor världen över. Istället för att använda höga tornkranar kommer glaspanelerna på plats via skenor på skyskrapornas utsidor – på en bråkdel av tiden. Skenorna sitter kvar hela byggnadens livslängd och möjliggör bland annat automatisk fönstertvätt,  smidig exponering av reklambudskap och mycket annat. Våren var minst sagt hektiskt och innefattade arrangerade av världspremiären, pressmeddelanden, uppdaterad grafiska profil och filmproduktion. Hösten fortsätter i samma höga fart. Hittills har vi producerat en företagsbroschyr och fler saker väntar. Som alltid är det fantastiskt att få vara med när ett företag tar avstamp och skjuter fart.

23

juni

2015

Uppåt för Göta kanal

Den strategiska marknadsplanen som vi i höstas snickrade ihop tillsammans med marknadsavdelningen, börjar nu bära frukt. Försäljningen av kanalpass skjuter i höjden – 27% uppåt hittills i år. Inför säsongen har vi hjälpt till med annonser, nyhetsbrev, pressmeddelanden, banners och texter till nya hemsidan som lanseras kring midsommar. Se själv på www.gotakanal.se.

17

oktober

2014

Champagne på kontoret

Visst trodde vi att vår nätkampanj för att rekrytera yngre nämndemän skulle funka bra. Men att den skulle krossa så totalt kunde vi ju knappt föreställa oss. Glädjen är stor – både för egen del – men framförallt för vår uppdragsgivare Domstolsverkets räkning. Enligt Andreas Kloss, som är webbexpert på dn.se, är vår kampanj den bästa de någonsin genomfört mobilt och på webb sett till klickfrekvens (CTR). Normalt skall man vara nöjd om man får en klickfrekvens över 0,2 %, berättar Andreas. Men denna kampanj når för vissa banners upp till 0,8 %, vilket är helt unikt.

 

Webbannonseringen är en del av det regeringsuppdrag Domstolsverket fått för att föryngra nämndemannakåren. Vi har hjälpt till med kampanjupplägg, film, nationell annonsering i print och i digitala medier mm. Ett komplext uppdrag med bearbetning av både valberedningar i de politiska partierna, politiker och presumtiva nämndemän där angreppsätten skiljer sig åt helt och hållet.

15

juni

2014

Starstruck i Berlin!

Ett av livets stora ögonblick. Här står jag på TYPO Berlin – Europas största kreativa designkonferens – och pratar med David Carson. På 90-talet legendarisk AD på tidningen Ray Gun, skapare av grunge-eran och har dessutom skrivit världens mest sålda bok i grafisk design. Vi formgivare får nog räkna honom som en av modern tids mest betydelsefulla kreatörer och hans föredrag var såklart huvudnumret på konferensen. Att jag råkade få en längre pratstund med honom innan tio groupies anföll var totalt osannolikt. Jag sänder en tacksam tanke till tiden som utbytesstudent vilket gjorde att jag bara fick ett halvt hjärnsläpp.

21

mars

2014

Länsförsäkringar Jönköping dominerar

Det är svårt att missa vilket försäkringsbolag som just nu fyller 175 år. På stortavlor, bussar och annonser över hela länet ses kampanjen där vi skapat jubileumssymbol och står för formgivningen. Att bolaget är kundägt och överskottet kommer i retur till ägarna är ju helt enkelt väldigt sympatisk. Vi gratulerar jubilaren och tackar för ännu ett trevligt uppdrag.